Punaista kuosia ja pantterikuvioita

Meritta Bra on luonut verkkokaupalla itselleen kansainväliset markkinat

Vuodenaikojen värit näkyvät myös rintaliiveissä. Syksyn ja talven värit ovat muunneltuja, tummia sävyjä ja kevään tullen värit muuttuvat vaaleammiksi. Myymäläpäällikkö Sirkka Kuosmanen Meritta Bran Kotkan myymälästä kertoo, että nykyään rintaliiveissä ja myymälän valikoimiin kuuluvissa alusasuissa, bikineissä ja uima- ja yöpuvuissa uskalletaan käyttää entistä rohkeammin värejä. ”Yksi viimeisimmistä trendeistä rintaliiveissä ja uimapuvuissa on pantterikuosi.”

Meritta Bran Kotkan ja Loviisan myymälän ja verkkokaupan valikoimissa on myös rinta-asuja, muokkaavia alusasuja, äitiysliivejä, proteesiliivejä ja rintaproteeseja. Kuosmanen tähdentää, että Meritta Bran näyttävimmätkin liivit ja alusasut voidaan huoletta pukea ylle päivittäin. ”Laadukkaita ja kestäviä tuotteita on turha säilyttää kaapissa juhlia varten, vaan ne kestävät hyvin myös arkikäytön.

Meritta Bran Kotkan myymälän myymäläpäällikkö Sirkka Kuosmasen mukaan värit ja kuviot ovat yhä ratkaisevammassa roolissa, kun valitaan alusasuja ja rintaliivejä. Kuva: Ville Vanhala

Tuontia ja vientiä

Meritta Bra käynnisti verkkokauppansa jo vuonna 2012. Tänä päivänä Meritta Bran tuotteita myydään Suomen lisäksi Pohjoismaihin, erityisesti Ruotsiin ja Tanskaan.

Meritta Bran yrittäjä Andreas Ögård kertoo, että viennin osuus myynnistä on tätä nykyä noin neljännes ja vienti on koko ajan kasvussa. ”Varsinkin Ruotsin markkinoilla kasvu on merkittävää, vaikka Ruotsissa alalla on enemmän kilpailua kuin Suomessa, Ögård sanoo. ”Erittäin laaja valikoimamme ja hyvä palvelukonsepti ovat tuottaneet asiakkaille onnistuneita ostokokemuksia.

Suomessa ei enää juurikaan valmisteta rintaliivejä, joten Merita Bran tuotteet tilataan Manner-Euroopasta, erityisesti Saksasta ja Belgiasta. Pandemiarajoitusten aikana käynnistynyt etätyö on tullut jäädäkseen ja se on muuttanut myymäläpäällikkö Kuosmasen mukaan myös Meritta Bran asiakkaiden ostotottumuksia. ”Kun töitä tehdään kotona ja liikutaan vähän ihmisten ilmoilla, niin rintaliiveissä ja alusasuissa on korostunut niiden käyttömukavuus, Kuosmanen kertoo, ”Totta kai liivien ja asujen tulee olla kauniita, mutta käyttäjäystävällisimmät liivit ovat sellaisia, joita tuskin tuntee yllään lainkaan.

Sovitusta ja neuvontaa

Meritta Bran Kotkan myymälän sesonki ajoittuu erityisestä kesään, jolloin uusitaan ranta- mutta myös alusvaatteita. ”Kesällä ihmiset liikkuvat enemmän ja lomamatkoille hankitaan usein uusia alus- ja ranta-asuja”, Kuosmanen kertoo. ”Joulunalusviikoilla miehet taas ostavat pukinkonttiin yöpaitoja ja lahjakortteja.

Kuosmasen mukaan rintaliivejä liikkeestä ostavan asiakkaan ei tarvitse välttämättä tietää edes kokoaan, vaan hänelle haetaan oikeat liivit sovittamalla. ”Vanhojen liivien koko ei välttämättä enää edes täsmää, sillä kehot muuttuvat. Verkkokaupassa neuvonta toteutetaan chatin välityksellä.

Yhä laajempi valikoima

Meritta Bralla on yli 3000 asiakkaan kanta-asiakasrekisteri. Verkkokauppa mahdollistaa myös laajan tuotevalikoiman. Verkkokaupan osuus koko Meritta Bran myynnistä on jo 85 prosenttia. ”Kanta-asiakkaat saattavat jättää tilauksen minun vastuulleni ja tulevat sitten sovittamaan tilattuja tuotteita”, Kuosmanen kertoo.

Meritta Bran yrittäjä ja omistaja Andreas Ögård toimii myös Loviisan Yrittäjät ry:n varapuheenjohtajana. ”Kehittämisyhtiö Cursor Oy on ollut Loviisan yrittäjien tärkeä yhteistyökumppani, kun Loviisassa on suunniteltu kaupungin elinkeinoelämää kehittäviä hankkeita”, Ögård sanoo.

Meritta Bra verkkokauppa: https://www.merittabra.fi/
Meritta Bra blogi: https://rintaliivi.fi/

Teksti ja kuvat: Ville Vanhala