Yritystarina - Klikkaamalla vitriini olohuoneeseen

Kotkalaisen Tyylikotkan verkkokaupassa on noin 5000 kävijäkäyntiä kuukaudessa.

Huonekalutkin ovat nykyään ostettavissa verkkokaupasta.

Kotkalaisella huonekaluliike Tyylikotkalla on ollut oma verkkokauppansa jo peräti 22 vuoden ajan. Toimitusjohtaja Tuija Ahosen mukaan arviolta noin 80 prosenttia huonekaluista myydään kuitenkin yhä perinteisestä kivijalkakaupasta.

Valtaosa asiakkaista katsoo kuitenkin edeltä käsin verkkokaupasta tai kotisivuiltamme valikoimaamme etsiessään tarvitsemiaan huonekaluja, Ahonen kertoo.

Hän tähdentää, että tämän päivän yhä kiristyvässä kilpailutilanteessa menestyäkseen huonekaluliikkeellä täytyy olla verkkokaupan ja kotisivujen lisäksi myös näkyvyyttä sosiaalisen median kanavilla.

Meidän verkkokauppamme ennen kaikkea tukee perinteistä kaupankäyntiä, mutta varsinkin nuorempi sukupolvi on jo tottunut tekemään hankintoja suoraan verkkokaupoista.

Tuija Ahonen Tyylikotkan liikkeessä Kotkassa

Kaupankäyntiä kautta maan

Tyylikotka on perustettu Kotkan Kirkkokadulle 26 vuotta sitten. Ensimmäiset kotisivunsa yritys perusti jo vuonna 1997.

Kun valikoima muodostuu hieman erilaisista, persoonallisista tuotteista, niin on tärkeä tavoittaa asiakaskuntaa muualtakin kuin kotikaupungista, Ahonen sanoo.

Tyylikotkan Italiasta, Virosta ja Ruotsista maahantuomia huonekaluja on myyty yrityksen verkkokaupan kautta varsinkin pääkaupunkiseudulle, mutta myös esimerkiksi Ouluun, Lappeenrantaan ja Jyväskylään.

Ahonen kertoo, että verkkokaupasta ostetaan etenkin nk. kovia huonekaluja kuten lipastoja, pöytiä ja vitriinejä, jotka ovat valokuvasta ja tuotetiedoista helpommin hahmotettavissa kuin esimerkiksi sohvat ja sängyt.

Tarvittaessa verkkokaupasta ostetut kalusteet toimitetaan ostajan kotiin, kasataan ja viedään vanhat kalusteet ja pakkausmateriaalit pois.

Mitä kalliimpi tuote on, sitä mieluummin se ostetaan kivijalkaliikkeestä, Ahonen sanoo.

Tyylikotkan verkkokauppa kerää tätä nykyä peräti noin 5000 kävijäkertaa kuukaudessa.

Verkkokaupan kautta tulee myös sähköpostiin tehtyjä yhteydenottoja ja tilauksia.

Persoonallisuutta ja monipuolisuutta

Tuija Ahonen muistuttaa, että verkkokaupan ylläpito vaatii vaivaa, aikaa ja myös taloudellisia satsauksia.

Meillä on paraikaa käynnissä kuudes verkkokaupan päivittäminen. Erottuakseen kilpailijoistaan verkkokaupan on oltava yhä persoonallisempi ja monipuolisempi.

Luottamusta verkkokauppaan lisää Ahosen mukaan yrityksen ja sen perinteisen kaupan ja tuotevalikoiman esittely verkkokaupan sivuilla.

Verkkokauppaa perustaessa on syytä miettiä logistiikkaa, asiakasryhmiä ja sitä kenen kanssa ja mille alustalle verkkokauppa toteutetaan.

Verkkokaupan ja sosiaalisen median analytiikasta Ahonen on huomannut, että jonkin tuotteet suosio sosiaalisessa mediassa kasvattaa myös verkkokaupan ja kotisivujen kävijämääriä.

Verkkokauppa ja kotisivut eivät ole vieraita varttuneemmekaan väelle. Ahonen kertoo, että jopa yli 90-vuotiaita asiakkaita on tullut Tyylikotkan ovesta sisälle ja näyttäneet mobiililaitteeltaan, mitä he ovat tulleet ostamaan.

Verkon eri sovellutukset ovat tätä päivää ja tulevaisuutta, mutta kenties perinteinen kauppa, missä ammattilainen on vastaamassa kysymyksiin, on yhä se parasta tapa hankkia huonekaluja. 

Teksti: Ville Vanhala
Kuvat: Jukka Koskinen

Toimituksen huomio:
Cursorin asiantuntijat auttavat yrittäjiä myös verkkokauppaan liittyvissä asioissa. Cursorin järjestämissä koulutuksissa saa arvokasta tietoa miten verkkokaupan voi perustaa ja miten myynti verkossa on kannattavaa. Lue lisää