Miten erotut yrityksenä ilman Eurojackpotia tai TikTok-tanssia?

Brändäys, segmentointi, positiointi, konvertointi, optimointi, personointi, analysointi, implementointi, kustomointi, validointi, visualisointi, iterointi… Välillä tuntuu, että markkinointisanasto on kivuliaampaa luettavaa kuin Dostojevski, veroilmoituksen vähennyspykälät ja Ikean kirjahyllyn kokoamisohjeet yhteensä. Hankalaa, monimutkaista eikä olisi aikaakaan. Eikö ne Facebook-sivut nyt riitä?

Ole se, jonka kaikki muistavat. Tai ainakin riittävän moni.

Jokainen yritys haluaa olla kirkkain tähti marraskuun sameanharmaassa sumussa. Erottautuminen muista on markkinoinnin tärkein tehtävä, ei termit, tekoälyt tai tiktokit. Ehkä tuotteestasi ei tule koko tuotekategorian nimeä (topsejahan ovat kaikki vanupuikot, eikö?) eikä slogan jää elämään vuosiksi (”Elämä on!”). Ehkä et keksi pukea nuuttipukille punaisia vaatteita, saavuta Sarasvuona gurun asemaa tai saa somessa satoja tuhansia seuraajia.

Mutta lohdullista on, että erottautua voi lukemattomin eri tavoin. Eikä se vaadi lottovoittoa – vaikka ei siitä kieltämättä haittaakaan olisi.

Ytimessä ei ole tuote vaan tarve

Pohdi erottautumistasi asiakkaan näkökulmasta. Kuka hän on? Mitä hän tarvitsee? Miten sinä voit auttaa?

  • Kaipaako ruuhkamutsi hetken rauhaa?
  • Haluaisiko seniori seuraa?
  • Tarvitseeko exceleitä pyörittävä konkari konkreettista tekemistä?
  • Etsiikö urbaani nuori jotain, millä voi kehua kavereille?

Tuotteesi tai palvelusi voi olla vain hieman erilainen kuin muilla, mutta juuri oikealla tavalla. Ruokakauppa tarjoaa sinkkukoreja. Kampaajalla voi varata hiljaisen käynnin. Nuori pesee naapureiden mattoja nurmikon leikkuun sijaan.

Pureudu asiakkaan tarpeisiin pohjamutia myöten. Kahvinkeitin ei ole vain kofeiiniautomaatti, vaan arjen luksusta. Treeniohjelmassa hauiksen kasvua tärkeämpää on yhteisöllisyys. Veneen ostoa ei ohjaa moottorin teho, vaan halu kokea vapauden tunne.

Missä asiakas viettää päivänsä ja miten tavoitat hänet?

Toimiva markkinointi vaatii joko rahaa, aikaa tai luovuutta. Ei välttämättä kaikkia. Ja vaikka monikanavaisuus on päivän sana, ei yrittäjällä ole aikaa olla kaikkialla. Riittää, että olet siellä, missä asiakkaasikin. Valitse taistelusi ja tee se omalla tavallasi. Kaikki tiet ovat sallittuja matkalla Roomaan.

  • Kerro somessa arjestasi tuotteen teknisten ominaisuuksien sijaan.
  • Teippaa autosi näyttävästi.
  • Pidä ilmaistapahtuma liikkeen pihalla.
  • Mainosta niin outoa palvelua, että kaikki huomaavat sinut.
  • Jaa salainen koodi lähialueen postiluukkuihin.
  • Kuvaa tuotettasi yllättävissä paikoissa ja kirjoita sen seikkailuista.
  • Lyö hynttyyt yhteen muiden yrittäjien kanssa ja järjestä hyväntekeväisyystempaus.

Ei tarvitse olla äänekkäin, kunhan ei ole näkymätön

Älä erotu alehinnoilla, joku tekee aina halvemmalla. Älä erotu hyvällä asiakaspalvelulla, laadulla tai ekologisuudella, niiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä. Älä erotu kertomalla, miten huikea tuotteesi on äläkä varsinkaan ole hiljaa ja luota, että asiakkaat löytävät sinut itse. He eivät löydä.

Erotu ratkaisemalla ongelmia, hinnoittelemalla selkeästi ja olemalla luotettava. Asiakkaan rahat siirtyvät nanosekunnissa muualle, jos hän ei ymmärrä, mitä on ostamassa ja miksi se on hyödyllistä. Ole rohkea. Huumori, tunteet, aidot ihmiset ja pieni särmä vetoavat.

Ja kyllä – ne Facebook-sivut voivat riittää. Jos asiakkaasi ovat siellä ja huomaavat sinut. Miten? Erottautumalla. Omalla tavallasi.

Maria Lehtomeri, yritysasiantuntija – aloittavat ja toimivat yritykset
+358 40 190 2531
maria.lehtomeri@cursor.fi