Maailmanympärysmatkalla idea yrittäjyydestä

 

Kotkan Karhulassa asuu Titta ja Thomas Halloranin yrittäjäpariskunta, jonka sosiaalisen median postaukset keräävät kuukaudessa lähes kuusi miljoonaa katselukertaa. Ajatus yrittäjyydestä syntyi maailman matkalla, jolta Halloranit tekivät Ikilomalla-blogia ja vlogia.
- Tarinoiden ja videoiden tekeminen oli mielekästä ja mukavaa. Syntyi ajatus, että tätä haluaisimme tehdä ihan työksemme, Titta Halloran kertoo.

Syksyllä 2015 Titta ja Thomas Halloran toteuttivat unelmansa ja lähtivät kiertämään maailmaa. Matkustuskilometrejä kertyi 70 000 ja aikaa kului 16 kuukautta. Molemmat olivat kouluttautuneet markkinointialalle ja työskennelleet Helsingissä alan töissä, mutta videoiden kuvaamisen ja editoinnin pariskunta opetteli ja oppi matkansa aikana mitä eksoottisimmissa kuvauspaikoissa. Välillä videoita kuvattiin korkean vuoriston viileydessä Kiinassa ja toisinaan pienen keikkuvan kalastajaveneen kyydissä Sansibarilla.

 

Oman yrityksen perustaminen oli yksi isoimmista syistä, jonka takia pariskunta palasi Suomeen. Videotoimisto ikimedia perustettiin 2017 Haminan Kannusjärvelle, jonne pari ensin muutti Titan vanhempien pihapiiriin. Apua kustannuslaskennassa ja papereiden tarkastuksessa antoi Cursorin yritysneuvonta. Näin myös pari vuotta myöhemmin, kun yhtiömuoto muutettiin osakeyhtiöksi.
- Cursorin neuvonta oli meille hyödyllistä, ja saimme vahvistusta ajatuksiimme, Titta kertoo.

Julkista elämää tarkkaan harkiten

Muutamassa vuodessa pariskunnasta on kehittynyt vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisia, jotka ovat erikoistuneet tarinallisiin videoihin. Halloranit ovat yksi maan tunnetuimmista perhetubettajista ja heidän IKILOMALLA -YouTube-kanavallaan on yli 37 000 tilaajaa. Vlogeissaan perhe kertoo omakotitalon remontoimisesta, ison pihan hoitamisesta, perhematkailusta ja lapsiperheen arjesta. Videot keräävät kuukaudessa yli 250 000 näyttökertaa ja niitä katsotaan lähes 2 miljoonaa minuuttia. Instagramissa IKILOMALLA tavoittaa yli 3,5 miljoonaa katselukertaa kuukaudessa ja tilillä on runsaat 11 000 seuraajaa. Tällä hetkellä pariskunta jakaa aktiivisesti ajatuksiaan raskaudesta ja toisen lapsen odottamisesta.

- Haluamme videoillamme kertoa, millaista meidän elämämme on oikeasti: mitä lapsiperheen arkeen kuuluu ja mitä vaikkapa remontoinnissa ei kannata tehdä. Mutta tosi tarkkaan mietimme, mitä kuvaamme ja julkaisemme, Titta kertoo. - Netissä näkyvä elämä on loppujen lopuksi vain minimaalisen pieni osa tarkkaan valittuja videopätkiä meidän arjestamme. YouTube on meille ikään kuin harjoittelualusta, jossa pääsemme viikoittain treenaamaan millaiset videot somessa toimivat ja miten katsojat reagoivat erityylisiin sisältöihin. Tällä tavalla pystymme tarjoamaan ja tuottamaan yritysasiakkaillemme sellaisia videotarinoita, jotka tiedämme takuulla toimiviksi.

Vaikuttajamarkkinoinnissa tulot muodostuvat YouTube-mainoksista, kaupallisista yhteistöistä sekä tuote- ja palveluyhteistyöstä. IKILOMALLA somekanavat ovat ikään kuin oma mediansa, jota voisi verrata vaikka tv-kanavaan tai radioon. - Tavoitamme kanaviemme kautta saman verran aikuista kohderyhmää, kuin mitä suuret suomalaiset aikakausilehdet tai paikalliset sanomalehdet tavoittavat. Vaikuttajamarkkinoinnin voima perustuu perinteiseen puskaradioon: tutulta ihmiseltä saatu suositus, varoitus tai muu arvostelu vaikuttaa mielipiteisiin huomattavasti enemmän kuin yritysten perinteinen markkinointiviestintä. Vaikuttajamarkkinointi on helposti mitattavaa, sillä asiakkaamme näkevät omin silmin katselukertojen määrät sekä seuraajien kirjoittamat reaktiot ja kommentit.

Parhaillaan vaikuttajayhteistyötä tehdään muun muassa Kouvolan ja Kotkan kaupunkien kanssa. Kouvolassa vietettyä romanttista viikonloppua voi jo seurata netissä, Kotkan videot julkaistaan tuonnempana. 

Kustannustehokasta parityötä

Videotoimisto ikimedia Oy toteuttaa yritysten ja kaupunkien videoprojekteja alkaen yhteisestä suunnittelupalaverista aina videon julkaisuun saakka. Pariskunta huolehtii koko tuotantoprosessista eli videoiden käsikirjoittamisesta, haastatteluiden toteuttamisesta, kuvauksista, äänimaailmasta ja jälkieditoinnista. Toimitamme yritysasiakkaillemme valmiit videot aina mahdollisimman pian kuvausten jälkeen, 100 % -tyytyväisyystakuulla, Titta kertoo. - Yleensä videoprojektit ovat niin kiinnostavia, että ne imaisevat meidät mukaansa. Saatamme joskus tehdä töitä yömyöhäänkin.

Kustannustehokkaan parin työnjako on selkeä: Titta suunnittelee ja leikkaa videoita, Thomas kuvaa sekä editoi.

- Työskentely kahdenhengen videotoimistossa on todella tehokasta ja pystymme hyödyntämään meidän molempien vahvuuksia parhaimman lopputuloksen aikaansaamiseksi. Parasta on se, että voimme itse määritellä työskentelyaikataulumme ja perheelle jää enemmän yhteistä aikaa.

Niin vaikuttajamarkkinoinnissa kuin videoiden tuotannossakin pitkät yhteistyösopimukset ovat kustannustehokkaampia ja tavoittavuudeltaan vaikuttavampia. - Kun asiakas tuntee meidät ja me tunnemme asiakkaan, saamme ideoitua ja toteutettua asiakkaillemme nopeallakin aikataululla uutta videosisältöä markkinointia ja viestintää varten. Asiakaskuntamme on vakiintunut muutaman vuoden aikana. Kovin paljon enempää emme ehtisi kahdestaan tekemään, Titta kertoo.

Mikä yrittäjyydessä on parasta?

- Saa tehdä työtä, mitä oikeasti rakastaa ja joka päivä on kiva mennä töihin. Voimme omalla osaamisellamme auttaa muita yrityksiä menestymään. Erityisen ihanaa on työskennellä tämän seudun ja paikallisten yritysten hyväksi: täällä monilla on positiiviset arvot, töissä on mukavaa henkilöstöä ja toiminta on vastuullista, Titta summaa.

Klikkaa: IKILOMALLA YouTube

Teksti: Mervi Liimatainen, Titta Halloran
Kuvat: Vesa Hovi ja Thomas Halloran 

Услуги

Регион Котка-Хамина

Cursor Oy

Cursor Oy
Kyminlinnantie 6, 48600 KOTKA
Raatihuoneentori 16, 49400 HAMINA
телефон +35840 190 2500
info@cursor.fi
 

>>Подробные контактные данные

 

Агентство развития региона Котка-Хамина Cursor Oy содействует укреплению потенциала региона, его конкурентоспособности и привлекательности, развивая успешный бизнес. Мы оказываем услуги всем предпринимателям Южной Кюменлааксо, желающим начать предпринимательскую деятельность, а также примыкающим к региону предприятиям, в вопросах открытия и развития бизнеса. www.cursor.fi – это интернет-ресурс, поддерживаемый компанией Cursor Oy, который содержит информацию об услугах и деятельности компании Cursor, а также о регионе Котка-Хамина. Использование интернет-ресурса бесплатное и не требует регистрации. Пожелания о ресурсе можно выслать по адресу info@cursor.fi.

COOKIES-ФАЙЛЫ

Политика конфиденциальности

авторское право Cursor Oy 2019