Näin teet Facebook-kilpailun sääntöjen mukaisesti

Kuva: Facebook logo, Pixabay

 

Facebook-kilpailut yleistyvät entisestään ja herättävät suurta keskustelua sivujen ylläpitäjien keskuudessa. Törmään työssäni hyvin usein kisoihin ja arvontoihin, sekä saan kyselyitä asiakasyrityksiltämme asian tiimoilta. 

Yleisimmin törmään niin sanottuihin tykkää ja jaa tai "tägää kaveri kenen kanssa haluat lähteä" -kilpailuihin, jotka ovat Facebookin sääntöjen vastaisia. Yritys ei saa Facebook-kisassa millään tavalla vaatia henkilökohtaisen profiilin linkitystä yrityksen tiliin. Esimerkiksi et voi pyytää tykkäämään sivusta, merkitsemään kaveria tai jakamaan julkaisua omalla aikajanallaan osallistuakseen kisaan. Sen sijaan voit pyytää osallistujia kommentoimaan ja reagoimaan kyseiseen kisajulkaisuun oman yrityksesi sivulla. Tärkeintä on muistaa, että kisan on tapahduttava yrityksesi Facebook-sivulla eikä johtaa niin sanotusti henkilökohtaiselle puolelle. Kisajulkaisussa tulisi myös aina mainita kisan säännöt (tämä voi myös johtaa linkillä ulkoiseen sääntödokumenttiin), voimassaoloaika, sekä vapauttaa Facebook vastuusta.  

On tärkeää muistaa, että vaikka näitä sääntöjä rikkovia kilpailuja näkee usein, on Facebookilla oikeus poistaa kyseisten kilpailuiden järjestäjän sivut kokonaan tai laittaa hetkellisesti jäähylle. Suosittelen siis tekemään kilpailut sääntöjen mukaisesti ja välttämään joutumista mustalle listalle! 

Yrityksen seuraajien aktivointi ja sitouttaminen sosiaalisessa mediassa kisojen avulla on hyödyllistä, mutta liian usein toistuvat kisat voivat kääntyä itseään vastaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset eivät jaksa enää osallistua kisoihin, koska niitä järjestetään liian usein, ja tämä voi vaikuttaa myös muiden julkaisuidesi näkyvyyteen. Esimerkiksi kerran parissa kuukaudessa taidokkaasti toteutettu kisa on tehokkaampi kuin joka toinen viikko tehty niin sanottu nopea rykäisy. Käytä siis aikaa kisan suunnitteluun, hanki houkuttelevat kuvat, mieti kisakysymykset tarkasti, hanki houkuttelevat palkinnot ja pohdi kisan toteutusaikaa (kuvakisat n. 2-4 viikkoa, muut kisat voi olla lyhyempiä).  

Facebook-kisojen tekeminen on helppoa, kun muistaa muutaman perussäännön: 
1. Kisan säännöt ja voimassaoloaika esille
2. Facebook vapautetaan vastuusta mainitsemalla asia julkaisussa
3.  Kommentoinnit ja reagoinnit vain omaan julkaisuusi 

Facebookin vapauttaminen vastuusta esim näin: Facebook ei sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin tai lyhyemmin Facebook ei ole millään tavalla osallinen kilpailuun. 

Lisää Facebookin omilta ohjesivuilta

-Marianne 

Kirjoittaja toimii Cursorissa yhteisötuottajana, vastaten sosiaalisen median kanavista ja tuottaen sisältöä yrityksen eri medioihin.

 

Aloittava yrittäjä

Toimiva yritys

Tietoa Cursorista

Asiaa seudusta

Cursor Oy

Kyminlinnantie 6, 48600 KOTKA

Raatihuoneentori 16, 49400 HAMINA

Vaihde 040 190 2500

info@cursor.fi



>> Lisää yhteystietoja

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy vahvistaa seudun osaamista, kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta kehittämällä menestyvää yritystoimintaa. Palvelemme kaikkia Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle sijoittuvia yrityksiä perustamis- ja kehittämisasioissa. Teemme Kotkan-Haminan seudusta entistä paremman paikan bisnekselle!

www.cursor.fi on Cursor Oy:n ylläpitämä verkkopalvelu, joka sisältää tietoa Cursorin palveluista ja toiminnasta sekä Kotkan-Haminan seudusta. Verkkopalvelun käyttö on maksutonta eikä vaadi rekisteröitymistä. Sivustosta otetaan mielellään vastaan palautetta osoitteeseen viestinta@cursor.fi.

Rekisteriseloste

Copyright 2017