Mistä alkaisin – yrittämisen syntymisen tuska

Idea kannattavasta bisneksestä on saattanut pyöriä mielessä jo pitkään, mutta käytännön järjestelyt vaivaavat usein aloittavan yrittäjän mieltä. On aakkosia ja lyhenteitä joka lähtöön, nettisivuja ja oppaita löytyy joka sormelle ja jos jollekin keskustelupalstalle erehtyy lukemaan muiden kokemuksia, niin lopulta mieli on vähintään hämmentynyt, jollei jopa siipi maassa.

OY, TMI, KY, alv, ELY: vero siellä ja lyhenteitä täällä. Miten tähän aakkossoppaan saa tolkkua?

Asioita on paljon ja lomakkeita pitäisi täyttää sinne ja tänne, ja ilmeisesti järjestykselläkin on väliä, muuten voi jäädä starttirahat saamatta. Ja sitä jos hakee, niin pitäisi laatia oikein liiketoimintasuunnitelma ja kannattavuuslaskelmat. Kuulostaa turhan hienolta, kun minullahan on ihan yksinkertainen ajatus rahan hankkimiseksi.

Mitä tähän sanoo yritysneuvoja?

Ei pidä lähteä ajattelemaan liian isosti: liiketoimintasuunnitelma on ihan sitä samaa asiaa, jota yrittäjä pyörittelee mielessään liikeideansa ympärillä. Suunnitelman pointti on siinä, että kun asioita kirjoittaa ylös, ne konkretisoituvat. Esimerkiksi jos yrittäjä alkaa kirjoittaa paperille seitsemättätoista tuoteryhmäänsä, hän todennäköisesti alkaa herätä siihen, että aika, voimat, osaaminen ja raha ei kerta kaikkiaan riitä tähän kaikkeen. Pitää tehdä valintoja, karsia ja kohdentaa.

Tämän ajatuksen ympärillä toki pyörii raha.

Mistä tuotteista saa parhaan katteen? Joku toinen taas voisi käydä parhaiten kaupaksi määrällisesti, mutta jääkö siitä mitään käteen? Ja markkinoidakin pitäisi, mutta onko minunkin pakko olla netissä ja somessa? Ja kuinkahan paljon tämäkin maksaa? Yrittäjänä haluaisin vain tehdä sitä omaa juttuani, kyllä ne ihmiset ostavat, jos tekee hyvää laatua. Vai ostavatko? 

Mistä sitä voi kukaan tietää etukäteen?

Myynti ja markkinointi ovat tänä päivänä erittäin tärkeässä roolissa yritykselle kuin yritykselle: Kaikkien pitäisi pystyä myymään omaa osaamistaan alasta riippumatta. Aikoinaan asiakkaat saattoivat tömähtää osuuskaupan ovelle sattumalta, kun ei kylällä muitakaan kauppoja ollut. Tänä päivänä myynti pitää suunnitella ja sitä pitää tehdä aktiivisesti, muuten voi todella jäädä lehdelle soittelemaan. Toisille yrityksille osaamistaan kauppaavan asiantuntijan myyntityö voi painottua kontakteihin ja henkilökohtaiseen myyntityöhön, mutta kuluttajakauppaa käyvän pitää miettiä muita ratkaisuja. Voisiko sosiaalinen media tai jopa nettikauppa tuoda pk-yrittäjän tarjontaa esille?

Mutta eihän palveluita missään nettikaupassa myydä!

Vai myydäänkö? Nettiajanvaraukset ovat tätä päivää autokorjaamoista parturikampaamoihin. Aina helpompi ostaa, kun voi kännykkää selailemalla varata ajan hierontaan tai vaikka yritysneuvojalle. Ei tarvitse soittaa toimistoaikaan ja muistaa hoitaa asiaa kiireisen työpäivän ohessa. Tuotteistaminen on suuri ja hieno sana, mutta loppupelissä se tarkoittaa vain ostamisen helpottamista paketoimalla.

Asioita onkin aika paljon. Mitäs nyt?

Cursor järjestää yrittäjyyden infopläjäyksiä joka keskiviikko klo 14-16. Ja uutuutena vielä kerran kuussa someaamut! Lisätietoa tapahtumista löydät täältä. Ja sähköinen ajanvarauskalenteri yritysneuvojalle löytyy myös netistä. Tervetuloa Cursorille!

-Marianne A., Yritysneuvoja 

Perusta yritys

Uudista yritystä

Cursor Oy

Asiaa seudusta

Cursor Oy

Kyminlinnantie 6, 48600 KOTKA

Raatihuoneentori 16, 49400 HAMINA

Vaihde 040 190 2500

info@cursor.fi



>> Lisää yhteystietoja

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy vahvistaa seudun osaamista, kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta kehittämällä menestyvää yritystoimintaa. Palvelemme kaikkia Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle sijoittuvia yrityksiä perustamis- ja kehittämisasioissa. Teemme Kotkan-Haminan seudusta entistä paremman paikan bisnekselle!

www.cursor.fi on Cursor Oy:n ylläpitämä verkkopalvelu, joka sisältää tietoa Cursorin palveluista ja toiminnasta sekä Kotkan-Haminan seudusta. Verkkopalvelun käyttö on maksutonta eikä vaadi rekisteröitymistä. Sivustosta otetaan mielellään vastaan palautetta osoitteeseen viestinta@cursor.fi.

Rekisteriseloste

Evästeet

Copyright 2017