Millaista tarinaa sinun yrityksesi kertoo?

Appelsiinit kulhossa Kuva: Marianne Mokkala-Räty

 

Sosiaalisessa mediassa materiaalia tulee silmien eteen niin sanotusti joka tuutista. Mikä sinulle on jäänyt päällimmäisenä mieleen? Harva muistaa suoranaisesti yritysten tuotteita tai palveluita vaan mieleenpainuvimmat asiat tulee tarinan muodossa. Tarinoita on toki kerrottu meille kaikille jo pienestä pitäen, iltasaduista lähtien. Ehkä siinä myös yksi syy, miksi ne uppoavat meihin paremmin.

Muistat ehkä edelleen mainoksen, jossa kuultiin legendaarinen lausahdus ”Jahvat tulloo, ja helemat paukkuu”. Muistat myös, että se oli Jaffan mainos, jossa tuote oli kyllä olemassa, mutta esiteltiin vasta lopussa. Tämä mainos tuli kuitenkin jo 90-luvulla ja vielä sen muistaa kuin eilisen. Vaikuttavaa.

Esimerkistä mallia

Tämän päivän parhaisiin markkinointitarinoihin lukeutuu mielestäni Androidin mainos Rock, paper, scissors, jonka suosittelen lämpimästi katsomaan. Tietääkseni tätä ei kuitenkaan Suomessa ole käytetty vaan isolla kirkolla Ameriikassa. Mainos puuttuu ajankohtaiseen asiaan, koulukiusaamiseen, ja nostaa sitä kautta Androidin imagoa. Videon sanoma onkin ”Be together. Not the same.”

Samankaltaiseen ajankohtaiseen aiheeseen on Suomessa puuttunut mm. Elisa mainoksellaan ”Pidetään yhtä”. Tämä tarina on erittäin koskettava ja pysäyttävä, eikä aluksi kiinnitä huomioita operaattorin palveluihin. Kun lopussa Elisa logo pomppaa ruutuun, oli ainakin oma ensireaktioni ”vau”. En olisi uskonut, että Elisa tekee näin vaikuttavan ja tunteisiin vetoavan mainoksen. Tunnen mielihyvää tietäessäni, että olen heidän asiakkaansa. He välittävät.

Tunnetta peliin

Parhaillaan mainos herättää ihmisessä tunteita ja saa aikaan reaktioita. Tarinoiden kertominen voi siis luoda ihmiselle mielikuvan tuotteen käytöstä omassa arjessa, tuoda yrityksen lähemmäs kuluttajaa tai korostaa yrityksen arvoja. Varsinkin sosiaalisessa mediassa on erottauduttava muusta massasta ja tarinat luovat väylää sen tekemiseen.

Moni varmaan tuntee Sampo Kaulasen, tai ainakin Jounin Kaupan Äkäslompolosta? Sampo on erottautunut somessa omalla persoonallisella tyylillään tuoden kaupan koko kansan tietoisuuteen. Kyllä, voidaan kritisoida niitä keinoja millä hän on yrittänyt somessa pärjätä, mutta tarina on jäänyt mieleen. Hän halusi tehdä kaupastaan kuuluisan koko Suomessa, niin että mekin jotka lähdemme hiihtolomalle Lappiin, tietäisimme, missä kannattaa käydä ostoksilla. Millaista tarinaa sinä haluaisit kertoa omasta yrityksestäsi?

-Marianne 

Kirjoittaja on intohimoinen somettaja ja markkinoinnin monitaituri. 

Perusta yritys

Uudista yritystä

Cursor Oy

Asiaa seudusta

Cursor Oy
Kyminlinnantie 6, 48600 KOTKA
Raatihuoneentori 16, 49400 HAMINA
Vaihde 040 190 2500
info@cursor.fi

>> Lisää yhteystietoja

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy vahvistaa seudun osaamista, kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta kehittämällä menestyvää yritystoimintaa. Palvelemme kaikkia Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle sijoittuvia yrityksiä perustamis- ja kehittämisasioissa. Teemme Kotkan-Haminan seudusta entistä paremman paikan bisnekselle!

www.cursor.fi on Cursor Oy:n ylläpitämä verkkopalvelu, joka sisältää tietoa Cursorin palveluista ja toiminnasta sekä Kotkan-Haminan seudusta. Verkkopalvelun käyttö on maksutonta eikä vaadi rekisteröitymistä. Sivustosta otetaan mielellään vastaan palautetta osoitteeseen viestinta@cursor.fi.

Tietosuojaseloste

Evästeet

Copyright 2018