HAMINA AR Hachathonissa työstetään digitaalisia ratkaisuja Haminan matkailun ja kulttuurin edistämiseen

Tänä viikonloppuna 27.-29.10. pidettävä Hamina AR Hackathon kerää Kotkan-Haminan seudulle matkailun asiantuntijoita, digitaalisuuden edelläkävijöitä, koodareita sekä muita innovatiivisia ihmisiä ideoimaan uudenlaisia elämyksiä. Hackathon haasteessa halutaan tuottaa ideoita Haminaan rakentuvan Lippumaailman digitaaliseen sisältöön. Tavoite on tuoda matkailu- ja kulttuurikohteeseen virtuaalista sisältöä, joka rikastuttaa vierailijakokemusta ja luo uudenlaisia elämyksiä.

”Tapahtumassa suunnitellaan ensisijaisesti normaalien matkailijoiden mobiililaitteilla toimivia täydennetyn todellisuuden ratkaisuja kulttuuri- ja elämysmatkailun tarpeita silmällä pitäen. Tällaisia ovat esimerkiksi eri maiden kansoja ja kulttuureja esittelevät virtuaaliset näyttelyt, täydennetyn todellisuuden pelit ja lisäsisältö, tai vaikkapa kännykän avulla toimivat interaktiiviset vierailuoppaat. Käyttämällä virtuaalisia työkaluja sekä täydennettyä todellisuutta on täysin mahdollista tuoda vaikkapa vesipuhveli kävelemään Haminan torille, tai ryhmä viikinkejä paistattelemaan päivää Rampsinkarin puistoon. Tapahtumassa palkittavat ideat pyritään jalostamaan valmiiksi talven aikana, ja ottamaan käyttöön Haminassa kevään aikana ennen kesän matkailukauden alkua.” kertoo Jussi Kasurinen, Tutkimuspäällikkö XAMK.

Mikä on hackathon?

Hackathon muodostuu sanoista ”hack” ja ”marathon” ja tarkoittaa lyhytkestoista ja intensiivistä tapahtumaa. Hackathoniin kokoontuu joukko ihmisiä yhteen ideoimaan, innovoimaan ja toteuttamaan erilaisia ratkaisuja annettuihin haasteisiin. Hackathonien tavoitteena on löytää uusia innovatiivisia ja tehokkaita sekä hyödyllisiä tapoja ratkaista ongelma. Hamina AR Hackathon kokoaa yli 30 ”hackaajaa” tuottamaan ideoita ja ratkaisuja Haminan Lippumaailmaan. Osallistujina on XAMK:n opiskelijoiden lisäksi opiskelijoita muista korkeakouluista Suomessa sekä myös ulkomailta. Hackathonin järjestää Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun XAMK:n Digiverstas hanke yhteistyössä Cursorin, Haminan Kaupungin ja hackathon tuottaja Ultrahackin kanssa. Tapahtuman osallistuu monia asiantuntijoita mentoroiden tiimejä hackathonin aikana.

Lisätietoja

XAMK

Maarit Vahvanen

Projektipäällikkö

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Digiverstas

maarit.vahvanen@xamk.fi

044 702 8428

Haminan Kaupunki

Taiteellinen johtaja

Lassi Ikäheimo

p. +358 40 588 4703

lassi.ikaheimo@hamina.fi

https://ultrahack.org/haminaar

http://www.haminanlippumaailma.fi/fi/

Aloittava yrittäjä

Toimiva yritys

Tietoa Cursorista

Asiaa seudusta

Cursor Oy

Kyminlinnantie 6, 48600 KOTKA

Raatihuoneentori 16, 49400 HAMINA

Vaihde 040 190 2500

info@cursor.fi



>> Lisää yhteystietoja

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy vahvistaa seudun osaamista, kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta kehittämällä menestyvää yritystoimintaa. Palvelemme kaikkia Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle sijoittuvia yrityksiä perustamis- ja kehittämisasioissa. Teemme Kotkan-Haminan seudusta entistä paremman paikan bisnekselle!

www.cursor.fi on Cursor Oy:n ylläpitämä verkkopalvelu, joka sisältää tietoa Cursorin palveluista ja toiminnasta sekä Kotkan-Haminan seudusta. Verkkopalvelun käyttö on maksutonta eikä vaadi rekisteröitymistä. Sivustosta otetaan mielellään vastaan palautetta osoitteeseen viestinta@cursor.fi.

Rekisteriseloste

Evästeet

Copyright 2017