Praliini - Unelmia pienissä rasioissa

Karhulan torin laidalle avautui marraskuussa 2017 uusi herkkukauppa Praliini. Karhulalaisille tuttuun näyteikkunaan on vaihtunut logo, ja moni ohikulkija pysähtyykin katsomaan sitä ja kurkkimaan uteliaana sisälle. Liikkeen nimi Praliini tarkoittaa usealla kielellä konvehtia tai pehmeää pähkinätäytettä. Paikan uusi yrittäjä Tiija Malmi kertoo pyöritelleensä mielessään muutamiakin vaihtoehtoja, mutta tämä tuli mieleen melko alkuvaiheessa ja tuntui heti omalta.

Sisälle astuessa nenään tulvii ihanan makea tuoksu, josta erotan häivähdykset kahvia ja suklaata. Molemmin puolin liikettä olevat hyllyt ovat pullollaan erilaisia herkkuja: irtomakeisia, konvehteja, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, montaa eri laatua erikoiskahvia ja teetä, sekä paljon muuta. Sulkiessani oven yrittäjä ilmestyy takahuoneesta ja toivottaa minut iloisesti tervetulleeksi.

Tiija Malmi on Haminasta kotoisin, kohta 20 vuotta Karhulassa asunut tuore yrittäjä. Hän on itse käsitaideteollisuusalalta, ja työskennellyt pitkään suomalaisen käsityön parissa. Yrittäminen ja oma yritys on ollut Malmilla jo pitkään mielessä. Kuitenkin ajatus siitä, mitä haluaisi tehdä, oli vielä keksimättä. Hän oli pyöritellyt mielessään paljon ajatuksia monilta eri aloilta, joista osa oli ollut melko villejäkin. Kyseisen herkkukauppayrityksen Malmi huomasi olevan myynnissä Yrityspörssissä. Samantyylisiä aloja Malmi oli ajatellut itsekin, esimerkiksi kahvilaa tai leivontakauppaa. Liikkeen pidosta hänellä oli jo aikaisempaa kokemusta, joten herkkukauppa oli hyvä vaihtoehto. ”Tämä tuntui alusta asti hyvältä idealta”, Malmi sanoo hymyillen.

Omasta ideasta toimivaksi yritykseksi

Malmi kyllästyi olemaan työttömänä ja pätkätöissä. ”Alkoi ärsyttämään, kun kukaan ei nähnyt sitä taitoa ja potentiaalia, mikä minussa oli. Onko sitten niin paljon hakijoita, vai eikö sitä vain uskalleta ottaa töihin sellaisia, jotka eivät ole olleet työelämässä hetkeen. Se kärjistyi siihen, että nyt riittää”, hän sanoo. Uusi yrittäjä halusi laittaa kierteelle pisteen ja luoda jotain omaa. Hän halusi rakentaa konseptin alusta asti itse ja nähdä yrityksen koko kaaren; kuinka koko juttu lähtee omista ajatuksista, kuinka se kehittyy matkan varrella ja päätyy siihen, että tuloksena on toimiva yritys. ”Halusin, että omilla ajatuksilla pystyy luoda oman uran ja ansaita omat rahat.”

Liikkeen uusi ilme logoineen on täysin graafikon käsialaa. ”Logo on näyteikkuna ihmisille, joka luo mielikuvia. Kun tällaiseen alkaa, niin haluan panostaa kunnolla, enkä tehdä huitaisemalla, joten tämän ulkoistaminen tuntui varmemmalta vaihtoehdolta, kuin että olisin tehnyt itse. Logoa tulee kuitenkin katseltua vielä monta vuotta”, Malmi sanoo. ”Graafikko löytyi Cursorin avustuksella”, hän vielä lisää.

Erikoisliikkeet eivät kilpaile hinnoilla

Malmi kertoo, että hänen kilpailuvalttinaan on laaja erikoistuotteiden valikoima, jossa on esimerkiksi sokerittomia, gluteenittomia, pähkinättömiä ja vegaanisia tuotteita, sekä näiden yhdistelmiä, joita on tavallisesti vaikea löytää. Konvehdit myydään irtotavarana, joten niistä pystyy kokoamaan itselleen mieluisan sekoituksen. Lisäksi liikkeestä löytyy myös erityisen laaja teevalikoima. ”Teetä menee ehkä kaikkein eniten. Ihmiset ovat melko valveutuneita nykyään, joten silloin täytyy olla hyvä valikoima erityyppisiä teevaihtoehtoja”, Malmi sanoo.

Kahvi ja tee tulee liikkeeseen isoissa erissä, joista ne sitten pussitetaan pienempiin pusseihin. Kahvien osalta etuna on, että ne tulevat papuina ja ne jauhetaan paikan päällä asiakkaan ostaessa. ”Kahvi on parhaimmillaan kahden viikon sisällä jauhatuksesta, joten asiakas saa täältä aina tuoretta kahvia”, Malmi tietää. Liikkeestä löytyy myös paljon nykyistä valikoimaa tukevia tuotteita, kuten esimerkiksi kynttilöitä, kortteja sekä teetarvikkeita, joista on helppo kasata vaikkapa lahjakori.

Selkeimpänä valttina Malmi pitää kuitenkin sitä, että alueella ei ole hänen lisäkseen kuin yksi vastaava liike. ”Erikoisliikkeiden on hankala kilpailla hinnoilla tai määrillä, ne edut tulee ihan muista asioista. Itse haluan panostaa hyvään ja henkilökohtaiseen palveluun ja siihen, että asiakas lähtee hyvällä mielellä liikkeestä, riippumatta siitä ostiko hän vai ei.”

Kohti ääretöntä ja sen yli

Oma yritys ja yrittäjyys merkitsevät Malmille samalla sekä vapautta että vastuuta. Yrittäjäksi lähteminen hieman jännitti; lähteekö toiminta pyörimään, pääseekö plussalle ja pelko siitä, että mitä jos epäonnistuu. ”Halu tehdä omaa juttua on niin paljon isompi kuin epävarmuudet, niistä vaan täytyy päästä yli”, Malmi sanoo päättäväisesti.

Tuore yrittäjä ei voisi olla kiitollisempi siitä, kuinka hyvin asiakkaat ja muut alueen yrittäjät ovat ottaneet uuden liikkeen vastaan. ”Paljon on tullut kannustusta ja positiivista palautetta ihmisiltä. Monet vanhan liikkeen vakioasiakkaat tulevat esittäytymään ihan henkilökohtaisesti”, Malmi hymyilee.

Teksti: Saana Pitkäkangas

Kuvat: Marianne Mokkala-Räty

Business services

Invest in Kotka-Hamina region

About Cursor

Cursor Oy
Kyminlinnantie 6, 48600 KOTKA
Raatihuoneentori 16, 49400 HAMINA
Switchboard +358 40 190 2500
info@cursor.fi

>> More contact information

The regional development company for Kotka-Hamina, Cursor Oy, reinforces the region's expertise, competitiveness and attractiveness by developing corporate business. We serve all business people in South Kymenlaakso as well as people with start-ups and companies relocating in the region with matters regarding starting and developing companies. www.cursor.fi is a web-based service maintained by Cursor Oy, with information on Cursor's services and functions as well as information on the Kotka-Hamina region. Use of the service is free of charge and it does not require registration. We will be happy to receive your feedback on the website at the address info@cursor.fi.

Privacy policy

Cookie policy

Copyright 2019